دانستنی‌های سفر

استراحت در طبیعت با تخت‌ آویز یا hammock به مناسبت 22 جولای

استراحت در طبیعت آرامش را در خون شما تزریق می‌کند! در این مقاله از هومسا قصد داریم تا به ننو یا تخت‌آویز بپردازیم که در زبان انگلیسی به آن hammock می‌گویند و در بین طبیعت‌گردان طرفداران بسیاری دارد تا در بین دو درخت تنومند هموک را آویزان کرده و به دور از حشرات و زیر سقف آسمان با نوازش باد ریلکس کنند. اگر شما هم عاشق طبیعت و کمپ هستید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.ننو یا تخت آویز

شاید در نوستالژی کودکی شما نیز ننو یا تخت آویز وجود داشته باشد که رویاهای کودکی خود را بر روی آن دیده‌اید؛ در بیشتر استان‌های ایران به جای تخت و گهواره، کودکان خود را بر روی ننو می‌خواباندند تا هم از حشرات روی زمین دور بمانند و هم این که در کمال آرامش بتوانند به خوبی استراحت کنند.

در جنگ جهانی نیز ارتش آمریکا تخت‌آویزهایی تعبیه کرده بود که سربازان بتوانند در جنگل‌ها ما بین دو درخت استراحت کرده و از طرفی در بین شاخ و برگ درختان استتار کنند. اما این روزها علاوه بر کودکان و سربازان، طبیعت‌گردها نیز از هموک یا تخت ‌آویز برای کمپ‌ها و تورهای طبیعت‌گردی استفاده می‌کنند.

روز هوموک

انواع هموک

هموک بر اساس چند نفره بودن و جنسی که از آن ساخته شده است به انواع مختلفی تقسیم می‌شود:

هموک تک نفره:

عرض هموک تک نفره تقریبا بین 120 تا 150 سانتی‌متر است که تا وزن 180 کیلوگرم را نیز می‌تواند نگه دارد!

هموک دو نفره:

عرض این نوع از هموک یا تخت ‌آویز بین 150 تا 180 سانتی‌متر است که تقریبا می‌تواند تا وزن 220 کیلوگرم را نگه دارد!

جنس هموک

جنس هموک‌ها متفاوت بوده و با توجه به هزینه‌ای که می‌کنید و کاربردی که از تخت‌آویز انتظار دارید، می‌توانید هموک مورد نظر خود را تهیه کنید.

هوموک در سفر

تخت ‌آویز پنبه یا پلی‌استر:

برای رفتن به سفرهای تابستانی می‌توانید از تخت ‌آویزهایی که جنس آن از پنبه یا پلی‌استر است استفاده کنید زیرا با تابش نور خورشید خیلی گرم نمی‌شود و به تن کسی که بر روی آن خوابیده است نمی‌چسبد!

تخت ‌آویز پارچه‌ای:

این نوع از هموک‌ها بسیار بادوام هستند و وزن‌های سنگینی را می‌توانند تحمل کنند. در سفرهای زمستانی نیز خیلی سرد نمی‌شود و گرما را در خود نگه می‌دارد.

تخت ‌آویز چرمی:

اگر قصد دارید که جنگل‌نوردی کنید یا در تورهایی شرکت کرده‌اید که باید زیاد پیاده‌روی کنید؛ بهترین نوع تخت ‌آویز مناسب، هموک چرمی بوده که وزنی بسیار سبک دارد و به راحتی قابل حمل است!

مزیت‌های استفاده از هموک

• به گیاهانی که بر روی زمین روییده‌اند آسیبی وارد نمی‌شود و بالای آن‌ها می‌توانید هموک خود را بین دو تنه درخت تنومند وصل کنید!
• این تخت‌آویزها بسیار سبک‌تر از چادرهای مسافرتی هستند!
• تخت ‌آویزها سرپوشیده نیستند و به راحتی هم می‌توانید از آنها استفاده کنید و در آغوش طبیعت از زیبایی‌های اطراف خود نیز لذت ببرید اما چادرهای مسافرتی سرپوشیده هستند و شما انگار در خانه‌ای با سقف کوتاه نشسته‌اید و تسلطی به محیط اطراف خود ندارید!
•هموک‌ها برای سفر در روزای گرم تابستان که هوا بیش از حد گرم می‌شود بسیار مناسب هستند.

هوموک در کمپینگ

معایب استفاده از هموک

• در روزهای بارانی یا خیلی سرد نمی‌توان از تخت ‌آویز در طبیعت‌گردی استفاده کرد.
• در یک تخت ‌آویز یک یا نهایتا دو نفر می‌توانند استراحت کنند اما در چادر مسافرتی چندین نفر می‌توانند از آن استفاده کنند.

هموک و جنگل نوردی

در روزهای گرم تابستان، تورهای جنگل‌نوردی با آفرود طرفداران زیادی دارد به خصوص تورهای آفرود در جنگل‌های شمال؛ اگر شما نیز یکی از همین طبیعت‌گردها هستید که در این تابستان تصمیم به یک سفر هیجان‌انگیز دارید به شما پیشنهاد می‌شود که حتما در وسایل خود یک تخت ‌آویز به همراه داشته باشید تا ریلکس کردن در دل طبیعت را احساس کنید.

از این که ما را تا انتهای مقاله همراهی کردید کمال تشکر را داریم.

یک دیدگاه

  1. هموک ها خیلی برای کمپ کردن و طبیعت گردی دل نشین و جالبن و واقعا اون آرامشی که از طبیعت رو به آدم القا میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا