ایران‌ را بگردیماطراف تهرانبا نقشه سفر کنجاهای دیدنی

جاهای دیدنی کرج بر روی نقشه

کرج یکی از شهرهای دوست‌داشتی استان البرز است که آب‌وهوای خوب و جاهای دیدنی و تفریحی بسیاری دارد. با وجود اینکه بسیاری فکر می‌کنند کرج تنها یک شهر بزرگ در نزدیکی تهران است و هیچ جای دیدنی ندارد اما باید به شما بگوییم که بر خلاف این تصور، در کرج و اطراف آن مکان‌های دیدنی و تفریحی زیادی به چشم می‌خورد. همراه باشید تا در این مقاله جاهای دیدنی کرج و جاهای تفریحی کرج از جمله جاده چالوس، روستای برغان، پارک چمران کرج، باغ فاتح کرج، روستای شهرستانک و… را به شما معرفی کنیم و گشتی در این شهر و استان زیبا بزنیم.

در ادامه نقشه جاهای دیدنی کرج را روی نقشه مشخص کرده‌ایم. اگر روی هر کدام از آیکون‌ها کلیک کنید می‌توانید عکس آنجا را ببینید.

1. جاده چالوس خاطره‌انگیزترین جاذبه اطراف کرج

یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی کرج که خاطره شمال را برای هر کسی تداعی می‌کند، جاده چالوس است. جاده چالوس میان تهران و کرج واقع شده است و به خاطر داشتن کافه‌ها، رستوران‌ها و استراحتگاه‌های زیادی که دارد، یکی از جاهای دیدنی پرطرفدار کرج است. جاده چالوس به عنوان یکی از زیباترین و پرخاطره‌ترین جاده‌های ایران شناخته می‌شود که به دلیل وجود سد کرج، یکی از بهترین مناطق برای استراحت یک روزه است.

در جاده چالوس می‌توانید هم از آب‌وهوای تمیز کوهستان لذت ببرید و هم در هر پیچ‌وخم، چشم‌انداز تماشایی و متفاوتی پیش روی‌تان داشته باشید. جاده چالوس همچنین تعدادی از جاذبه‌های معروف کرج و مازندران مانند روستای شهرستانک، روستای یوش، روستای ارنگه، باغ‌های لاله گچسر، پیست دیزین و روستای سیاه بیشه را در خود جای داده است. دوغ آبعلی و بستنی‌های محلی جاده چالوس مخصوصا بستنی محلی دهاتی هم بسیار معروف است و آشکده‌های تونل کندوان هم محبوبیت خاص خودشان را دارند.

  • مسیر دسترسی به جاده چالوس

برای رسیدن به جاده چالوس قدیم، باید از طریق یکی از بزرگراه‌های تهران، خود را به بزرگراه شهید خرازی یا آزادراه تهران-کرج برسانید و سپس از آنجا در مسیر جاده چالوس راهی مقصد دلخواه‌تان شوید.

  • فاصله جاده چالوس تا تهران

 40 کیلومتر (از ابتدای جاده چالوس تا منطقه 22 تهران، 30 دقیقه)

جاده چالوس از جاهای دیدنی اطراف کرج

عکاس: کوروش تهرانی

2. روستای برغان کرج

مهد چنارهای هزار ساله و مهد آلوچه، لقب‌هایی است که روستای برغان یکی از روستاهای دنج اطراف کرج با آن شناخته می‌شود. این روستا از آن دسته مناطق دیدنی شهر کرج است که می‌توانید چند روزی با خیال راحت در آنجا بمانید و از طبیعت حیرت‌انگیز آن لذت ببرید. کوچه‌باغ‌های زیادی در این روستا وجود دارد که در کنار رودخانه‌های پر آب این منطقه، منظره زیبایی را به وجود آورده است. در این روستا بناهای تاریخی، درختان کهنسال، پل تاریخی، تکیه‌ها و مسجد جامع وجود دارد که می‌توانید در کنار لذت بردن از این مکان خلوت، آن‌ها را ببینید.

این روستا در هر فصلی زیباست، در بهار به دلیل طبیعت سرسبز و زیبایش، در تابستان به دلیل درخت میوه‌های زیادش، در پاییز به دلیل برگ‌های رنگارنگ درخت‌هایش و در زمستان به دلیل پوشیده شدن از برف. اگر به این روستا رفتید، از بازار معروف آن دیدن و آلوهای ترش و شیرینش را امتحان کنید.

  • مسیر رفتن به روستای برغان کرج

 برای رسیدن به این روستا راهی کرج شوید، در کرج راه‌تان را به سمت شمال شهر و جاده آتشگاه ادامه دهید و از آنجا وارد جاده روستای برغان شوید. برغان آخرین روستای این جاده است.

  • فاصله برغان تا تهران

 فاصله این روستا تا تهران 65 کیلومتر است. (ا ساعت و نیم، بدون ترافیک، از مرکز شهر تهران)

روستا و رودخانه برغان کرج

عکاس: احسان رضازاده

3. پارک چمران کرج

یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های کرج که یکی از معروف‌ترین جاهای تفریحی کرج هم محسوب می‌شود، پارک چمران است. خود کرجی‌ها به خاطر خوش آب‌وهوا بودن و پر دارودرخت بودن این پارک، آخر هفته را در این مکان می‌گذرانند. رودخانه کرج در کنار پارک چمران قرار دارد که محیط اطراف آن را زیباتر کرده است. همچنین در پارک چمران می‌توانید به سراغ یکی از شهربازی‌های معروف ایران یعنی شهربازی شهید چمران هم بروید و در آنجا کمی از هیجان و انرژی خود را تخلیه کنید. یکی از زیبایی‌های پارک چمران کرج، جشنواره گل لاله آن است که هر سال بهار با فرا رسیدن سال نو، پارک را غرق در رنگ و زیبایی می‌کند.

  • بخش‌های مهم پارک چمران

 باغ گل، باغ پرندگان، کافه و رستوران، فرش گل، پیست اسکیت و دوچرخه سواری، سینما چهار بعدی، پارک بانوان

  • آدرس پارک چمران کرج

برای رسیدن به پارک چمران باید خود را به بزرگراه تهران کرج برسانید، در انتهای اتوبان به سمت راست بپیچید و وارد بلوار شهید چمران کرج شوید. پارک چمران در ابتدای این بزرگراه قرار دارد.

  • فاصله پارک چمران تا کرج

 42 کیلومتر (40 دقیقه، از مرکز تهران، بدون ترافیک)

پارک چمران کرج

عکاس: عارف فتحی – خبرگزاری مهر

4. باغ فاتح کرج

اگر به دنبال محیطی برای گشت‌وگذار می‌گردید و باغ‌های پر از دارودرخت را دوست دارید، به باغ فاتح کرج بروید. در این باغ هم می‌توانید پیاده‌روی کنید و هم از امکانات ورزشی استفاده کنید. باغ فاتح متعلق به محمد صادق فاتح یزدی بوده و نام آن هم از این شخص گرفته شده است. باغ فاتح به دلیل داشتن یک زمین تنیس داخل آن، به پارک تنیس هم معروف است. همچنین فضای بزرگی برای بازی بچه‌ها هم در آن در نظر گرفته شده است. باغ کلبه کتاب، بوفه، کافی شاپ و رستوران از دیگر امکانات رفاهی این باغ پر درخت و زیباست.

  • آدرس باغ فاتح کرج

 برای رفتن به این منطقه دیدنی کرج باید خود را به منطقه جهانشهر، میدان سپاه و بلوار جمهوری برسانید. باغ فاتح در این بلوار قرار دارد.

  • فاصله باغ فاتح تا تهران

فاصله این باغ زیبا تا تهران 50 کیلومتر (50 دقیقه، از مرکز تهران، بدون ترافیک)

5. روستای شهرستانک کرج

یکی از جاهای تفریحی کرج که گزینه‌ای مناسب برای یک سفر یک روزه محسوب می‌شود، روستای شهرستانک کرج است. این روستا از جاهای دوست‌داشتنی کرج به حساب می‌آید و ناصرالدین‌شاه نیز برای گذران روزهای گرم تابستان به کاخش در این روستا می‌رفته است. شهرستانک هم مثل روستای برغان در هر فصلی از سال تماشایی است. درخت‌های میوه در تابستان و درخت‌های رنگارنگ در پاییز می‌تواند حسابی خستگی زندگی شهری را از شما دور کند. اطراف کاخ ناصری محوطه باز و مسطحی قرار دارد یک رودخانه پر آب از آنجا عبور می‌کند، می‌توانید آنجا اتراق کنید و بساط کباب به راه بیندازید. بهترین سوغات شهرستانک هم میوه‌های تابستانی، گردو، عسل و ماست محلی و پنیرش است.

اگر هم به عکاسی علاقه دارید، پاییز و بهار شهرستانک یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست و اگر اهل پیاده‌روی هستید، کوچه‌باغ‌های روستا مسیرهای جذابی برای پیاده‌روی در اختیارتان می‌گذارد.

ییلاق شهرستانک

عکاس: آقای ربیعی فر

  • مسیر دسترسی به شهرستانک

 برای رسیدن به این روستای زیبا باید راهی جاده چالوس شوید و نرسیده به گچسر، راه جاده شهرستانک را در پیش بگیرید تا در نهایت به روستای شهرستانک برسید.

  • فاصله شهرستانک تا تهران

از جاده چالوس: 114 کیلومتر (2 ساعت، از مرکز تهران، بدون ترافیک)

 از آزادراه تهران-شمال: 260 کیلومتر (1 ساعت و 10 دقیقه، از مرکز تهران، بدون ترافیک)

  • اقامت در شهرستانک

اگر دوست دارید در شهرستانک اقامت داشته باشید و می‌خواهید شب را در ویلا بمانید، می‌توانید سری به لینک اجاره ویلا و سوئیت بزنید و ویلای مورد علاقه‌تان را در شهرها یا روستاهای اطراف شهرستانک به صورت آنلاین رزرو کنید.

اجاره آنلاین ویلا در کرج

6. دریاچه سد کرج (سد امیرکبیر)

سد کرج، یکی از جاهای دیدنی در کرج در سال‌های 1337 تا 1342 ساخته شد و از آن روز تا به حال به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع ذخیره آب استان‌های تهران و البرز شناخته می‌شود. انباشته شدن آب رودخانه کرج در پشت سد امیرکبیر، برای تولید انرژی برقابی و تامین بخشی از آب آشامیدنی شهر تهران، استفاده می‌شود. البته سد کرج یک منطقه تفریحی هم است و در آن پرورش ماهی کپور و قزل آلا هم رونق دارد. بسیاری به دلیل آب‌وهوای عالی و چشم‌انداز بی‌نظیر سد کرج در کنار آن اتراق می‌کنند و از زیبایی‌های این سد لذت می‌برند.

هشدار: شنا در سد کرج ممنوع است و امکان غرق شدن در آن بسیار بالاست.

  • مسیر دسترسی به سد کرج

برای رسیدن به سد کرج باید وارد جاده چالوس شوید، بعد از 35 کیلومتر رانندگی در این جاده، چشم‌انداز سد کرج در برابر شما نمایان می‌شود.

  • فاصله سد کرج تا تهران

 65 کیلومتر (1 ساعت و 10 دقیقه، از مرکز تهران، بدون ترافیک)

سد کرج (امیر کبیر)

عکاس: حسن سمیعی – خبرگزاری مهر

7. پل دختر (سلیمانیه)

پل دختر کرج که با نام پل سلیمانیه و پل شاه عباسی از آن یاد می‌شود، یکی از مکان‌های دیدنی کرج مربوط به دوران صفویه است. اين پل بقایای قدیمی‌تری دارد که به نظر می‌رسد، نخستین بار در دوره سلجوقی ساخته شده است. پل دختر کرج در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در سالیان گذشته بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. اين پل به مرور زمان و بر اثر عوامل طبیعی از جمله جاری شدن سیل و ریزش باران، دچار فرسودگی شدید شده است.

متاسفانه این پل این روزها به محل تجمع معتادان و اراذل و اوباش تبدیل شده است و به همین دلیل افراد زیادی برای بازدید سراغ آن نمی‌روند.

  • آدرس پل دختر (سلیمانیه)

این پل در نزدیکی پارک چمران کرج قرار دارد و در ابتدای جاده چالوس قرار گرفته است.

فاصله تا تهران: 45 کیلومتر (45 دقیقه، از مرکز تهران، بدون ترافیک)

8. پیست اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین یکی از معروف‌ترین پیست‌های اسکی ایران و یکی از بهترین مکان‌های تفریحی کرج است که هم در تابستان و هم در زمستان می‌توان از امکانات آن استفاده کرد. این پیست سه تله کابین، دو تله سیژ، هفت تله اسکی بشقابی و یک تله اسکی چکشی دارد و محیط فوق‌العاده‌ای برای اسکی دوستان ایجاد کرده است. در کنار اینها می‌توانید در پیست اسکی دیزین به 2 هتل، 19 کلبه، 5 رستوران دسترسی داشته باشید.

در تابستان هم بساط اسکی روی چمن در دیزین برپاست و آن‌هایی که به این رشته ورزشی علاقه دارند می‌توانند در تابستان هم به سراغ این پیست بیایند. این پیست زمین فوتبال و والبیال هم دارد و در مدرسه اسکی آن، آموزش اسکی داده می‌شود.

  • آدرس پیست اسکی دیزین

برای رسیدن به پیست اسکی دیزین راه‌های زیادی وجود دارد اما پیشنهاد می‌کنیم از مسیر جاده چالوس بروید، چون راحت‌تر به پیست می‌رسید. از سمت جاده چالوس که رفتید، بعد از هتل گچسر باید وارد جاده دیزین شوید تا پس از طی مسافتی به پیست اسکی دیزین برسید.

  • فاصله پیست اسکی دیزین تا تهران

فاصله پیست اسکی دیزین تا تهران 81 کیلومتر (از سمت آزادراه تهران-شمال، 1 ساعت و نیم، از مرکز تهران، بدون ترافیک)

  • فاصله پیست اسکی دیزین تا کرج

 90 کیلومتر (از سمت جاده چالوس، 2 ساعت، از مرکز تهران، بدون ترافیک)

پیست اسکی دیزین

9. باغ پرندگان کرج

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی کرج که شهرت زیادی بین مردم پیدا کرده، باغ پرندگان کرج است؛ اما اینجا متاسفانه بر خلاف شهرتی که دارد، چندان جای جالبی برای بازدید نیست. باغ پرندگان کرج بر خلاف تصور خیلی‌ها که انتظار دارند در یک محوطه وسیع از تعداد زیادی پرنده دیدن کنند، یک ساختمان دو طبقه پر از قفس است. نژادهای مختلف پرندگان مانند طوطی، کبوتر، فرقاول و طاووس در اینجا در وضعیت نامناسبی نگه‌داری می‌شوند و شاید بهتر باشد برای حمایت از حقوق حیوانات از اینجا دیدن نکنید.

  • آدرس باغ پرندگان کرج

برای رسیدن به باغ پرندگان کرج باید راهی اتوبان کرج-هشتگرد شوید، خروجی کردان را در پیش بگیرید و به سمت شهر چهارباغ ادامه بدهید. باغ پرندگان در نبش گلستان پنجم قرار گرفته است.

  • فاصله باغ پرندگان کرج تا تهران

65 کیلومتر (1 ساعت، از مرکز تهران، بدون ترافیک)

10. پارک جنگلی جهان نما

پارک جنگلی جهان نما یک پارک 50 ساله است که درون خود یک دریاچه مصنوعی و تعداد زیادی درختان کهنسالی جای داده است. موضوعی که باعث شده است اینجا به یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی کرج تبدیل شود و برای یک گردش روزانه و پیک‌نیک به گزینه‌ای ایده‌آل باشد.

  • آدرس پارک جنگلی جهان نما

 برای رسیدن به این پارک جنگلی باید خود را به حد فاصل آزادراه تهران-کرج و بزرگراه شهید همت برسانید.

  • فاصله پارک جنگلی جهان نما تا تهران

 38 کیلومتر (40 دقیقه، از مرکز تهران، بدون ترافیک)

11. کاخ مروارید (کاخ شمس کرج)

کاخ مروارید یا همان کاخ شمس کرج یکی از جاهای دیدنی مهرشهر کرج است که از زمان پهلوی به جا مانده است. این بنا توسط وسلی پیترز و بنیاد فرانک لوید رایت با هزینه یک میلیون دلار طراحی و ساخته شد. این کاخ که برای شمس پهلوی خواهر محمدرضا پهلوی بود، در زمینی به وسعت 111 هکتار بنا شد. شمس پهلوی به دلیل بیماری آسم این منطقه را برای زندگی انتخاب کرده بود. همه فضاهای معماری با فرم حلزونی و با نورگیرهای گوناگون به شکل دانه‌های مروارید اجرا شد. ضلع شمالی کاخ دریاچه‌ای به شکل باله‌های سفره ماهی طراحی و اجرا شده است.

نکته مهم: متاسفانه کاخ مروارید به دلیل عدم مرمت حالت مخروبه پیدا کرده است و امکان بازدید از آن در طول سال وجود ندارد. تنها ممکن است در روزهای عید نوروز درهای آن را به روی گردشگران باز کنند.

کاخ مروارید کرج - کاخ شمس کرج

عکاس: آرارات تهران

12. کردان از محبوب‌ترین جاهای تفریحی کرج

روستای کردان یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین روستاهای اطراف کرج است که در سال‌های گذشته به پاتوق تهرانی و کرجی‌ها برای خوشگذرانی تبدیل شده است. این روستا آب‌وهوایی ییلاقی دارد و به خاطر باغ‌ها و تالارهای عروسی و ویلاهای مجلل و لوکسش شناخته می‌شود. البته کردان تنها در اینها خلاصه نمی‌شود و جذابیت‌های دیگری هم دارد. باغ‌های میوه زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو و توت کردان بسیار مشهور است و زمین‌های حاصل‌خیزی در این روستا به چشم می‌خورد.

روستای کردان

گردش در دهکده تفریحی کردان، پرواز با گلایدر و چتربازی در ارتفاعات کردان، کوه‌نوردی و پیک‌نیک در کنار رودخانه کردان از تفریحاتی است که در این روستا می‌توانید تجربه کنید. اگر دوست دارید در کردان ویلا بگیرید، می‌توانید وارد لینک اجاره ویلا و سوئیت در کردان در سایت هومسا شوید و مناسب‌ترین گزینه را به صورت آنلاین رزرو کنید.

  • مسیر دسترسی به کردان

برای رسیدن به کردان باید شهر کرج را پشت سر بگذارید، وارد بزرگراه کرج-قزوین شوید و بعد از دور زدن در پل کردان، راه جاده بلوار شهدای کردان را در پیش بگیرید. شما در روستای کردان هستید.

اجاره ویلا در کردان

  • فاصله کردان تا تهران

فاصله این روستا تا تهران70 کیلومتر است (1 ساعت و 15 دقیقه، از مرکز تهران، بدون ترافیک)

13. آبشار هفت چشمه

آبشار هفت چشمه یکی از آبشارها و جاهای دیدنی اطراف تهران و کرج است و برای یک طبیعت‌گردی یک روزه، گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود. این آبشار که در جاده چالوس و نزدیکی روستای ارنگه قرار گرفته، از هفت آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده است که ارتفاع بزرگ‌ترین آن به 5 متر می‌رسد. برای رسیدن به آبشار هفت چشمه باید در حدود 45 دقیقه در دل کوه پیمایش کنید و جاهایی هم به آب بزنید، پس حتما تجهیزات لازم را همراه ببرید.

  • مسیر دسترسی به آبشار هفت چشمه

 برای رفتن به آبشار هفت چشمه، باید خود را به جاده چالوس برسانید، 17 کیلومتر در این جاده به پیش بروید تا تابلوی ارنگه را ببینید. بعد از این تابلو وارد مسیر سمت راست‌تان شوید تا به روستای ارنگه برسید. ماشین‌تان را همین جا پارک کنید، کوله‌تان را بردارید و به سمت آبشار راه بیفتید.

  • فاصله هفت چشمه تا تهران

 66 کیلومتر (1 ساعت و 20 دقیقه، از مرکز تهران، بدون ترافیک)

  • فاصله هفت چشمه تا کرج

30 کیلومتر (50 دقیقه، از مرکز کرج، بدون ترافیک)

آبشار هفت چشمه

14. بام کرج

اگر دوست دارید شهر کرج را از بالا و در سکوت تماشا کنید، باید خود را به بام کرج برسانید. منطقه‌ای تفریحی در مرتفع‌ترین بخش شهر کرج که پاتوقی برای جوانان و ورزش دوستان است و با امکانات رفاهی که دارد، برای گذران یک بعدازظهر و غروب دلچسب در کرج، گزینه خوبی محسوب می‌شود. در بام کرج هم می‌توانید کوه‌نوردی، پیاده‌روی و سنگ‌نوردی را تجربه کنید؛ هم می‌توانید یک شکم‌گردی جذابی داشته باشید؛ چرا که در اطراف اینجا کافه و رستوران‌های متعددی به چشم می‌خورد. شب‌های بام کرج هم بسیار زیباست و برای آرامش گرفتن انتخاب خوبی به حساب می‌آید. مزار شهدای گمنام هم در مسیر بام کرج قرار دارد.

  • آدرس بام کرج

بام کرج در انتهای بلوار طالقانی شمالی قرار دارد.

  • فاصله بام کرج تا تهران

فاصله بام کرج تا تهران 50 کیلومتر (1 ساعت، از مرکز تهران، بدون ترافیک)

بام کرج

عکاس: حمیدرضا لاچین

بیشتر بخوانید: رستوران های کرج

15. مراکز خرید کرج

اگر اهل خرید هستید، کرج یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست. محصولاتی که در مراکز خرید کرج و پاساژهای آن به فروش می‌رسد، هم قیمت‌های خیلی خوبی دارند و هم بسیار متنوع‌اند. مطمئن باشید که اگر کرج را برای خرید انتخاب کنید، پشیمان نمی‌شود. پاساژها و مراکز مهم خرید کرج هم شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

  • پاساژ مهستان

امکانات: رستوران گردان، کافه، پارکینگ، سوپرمارکت

آدرس: خیابان مطهری، بلوار نبوت، بالاتر از میدان نبوت

  • مرکز خرید طالقانی

آدرس: چهاراه طالقانی، مرکز خرید برج طالقانی

  • مرکز خرید ملاصدرا

امکانات: شهربازی سرپوشیده، پارکینگ

آدرس: گوهردشت تقاطع مطهری و ملاصدرا (ملک شاه سابق)

  • مرکز خرید اکومال

امکانات: سینما، شهربازی، فودکورت، هایپراستار، پارکینگ

آدرس: ابتدای جاده مشکین دشت، رزکان نو، مجتمع اکومال

  • مرکز خرید پروما

امکانات: شهربازی سرپوشیده، هایپراستار، پارکینگ

آدرس: البرز ماهدشت، جاده ماهدشت، نرسیده به محمدشهر

  • مرکز خرید نیکامال

امکانات: پارکینگ، فودکورت

آدرس: فلکه اول گوهردشت، مجتمع تجاری نیکامال

  • مرکز خرید مبنا

امکانات: رستوران، کافه، پارکینگ

آدرس: مهرشهر، بلوار شهرداری، خیابان 111

این پاساژهای کرج برای خرید انواع لباس‌های بچه‌گانه، زنانه، مردانه و کیف و کفش، انتخاب‌های خوبی هستند.

نام عکاس: م.ر.درگاهی پور

16. بهترین رستوران های کرج

یکی از جذابیت‌های هر سفری، تجربه نوش جان کردن یک غذای خوشمزه در کنار همسفران است. در سفر به این شهر پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به بهترین رستوران های کرج بزنید و از خوردن یک غذای خوش عطر و طعم لذت ببرید و لذت سفر خود را دوچندان کنید. رستوران هایی مانند ارکیده جاده چالوس، چنین و روک لانژ تنها چند نمونه از این رستوران‌ها هستند.

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام و عرض ادب
    سوال من این بود چرااز کاروانسرای شاه عباسی کرج نامی برده نشده؟
    ضمنا روستای برغان که از مکان‌های دوست داشتنی من بودالان به چراگاه سگهاتبدیل شده یعنی در حتی که باید اونهارو کنار بزنی تا بتونی راه را پیداکنید
    متاسفم که ما آدمها گاهی دوست داشتن را با تخریب اشتباه میگیریم و عقل ودرایت را به تعطیلات می‌فرستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا