ایران‌ را بگردیمجاهای طبیعیجنگل‌های ایرانشمال

جنگل نوردی با آفرود در شمال کشور

جنگل نوردی با آفرود در جنگل‌های شمال کشور با درختان سربه‌فلک‌کشیده و منظره‌های بکر طرفداران زیادی دارد؛ علاوه بر جاذبه‌های طبیعی جنگل‌های شمال سفر با آفرود هیجانی را به مسافران می‌دهد که در آخر خاطرات به‌یادماندنی خوبی به‌همراه دارد. در این مقاله از هومسا قصد داریم تا جنگل‌هایی را معرفی کنیم که مقصد آفرودبازان است و میان این افراد از محبوبیت خاصی برخوردار است. اگر شما هم به دنبال یک سفر هیجان‌انگیز در جنگل هستید  تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

گیلان و مازندران دو استان سرسبز شمال کشور هستند که جنگل‌‌های بکر بسیاری دارند؛ شرایط در برخی از این جنگل‌ها به‌شکلی است که جنگل نوردی در آن‌ها  صرفا با آفرود امکان‌پذیر است. اگر قصد دارید سفری متفاوت داشته باشید و مناطق کمتر شناخته شده گیلان و مازندران را بشناسید تنها کافیست با یک تور آفرود همراه باشید و دل را به جنگل بزنید. در ادامه با جنگل‌‌های بکر آفرودبازان در گیلان و مازندران آشنا خواهیم شد.

پاسند جنگلی در دریای مه

پاسند

اگر قصد سفر به مازندران را دارید حتما به جنگل بکر پاسند سری بزنید که در بیشتر روزهای سال مه‌آلود است! برای رفتن به این جنگل که مقصد پرطرفداران جنگل‌نوردانان و آفرودبازان است. اگر قصد جنگل‌نوردی با آفرود را در شمال کشور دارید یکی از بهترین انتخاب‌های شما می‌تواند جنگل پاسند باشد. این مهم را فراموش نکنید جنگل پاسند با دریایی از مه بسیار رمزآلود است و در غروب یا شب کمی وهم‌برانگیز می‌شود! پس لطفا به تنهایی در شب به جنگل پاسند نروید و برای بازدید از این جاذبه ترسناک اطراف تهران، روش کمپ دسته جمعی در جنگلرا انتخاب کنید.

اگر شب به این منطقه رسیدید پیشنهاد می‌کنیم به گزینه اجاره ویلا و سوئیت در بهشهر فکر کنید؛ می‌توانید شب را در یک اقامتگاه مناسب استراحت کنید تا فردا صبح زود به سمت تفریح هیاجان‌انگیز جنگل‌ نوردی با آفرود حرکت کنید. البته بهتر است قبل از حرکت به سمت مقصد نسبت به اجاره اقامتگاه اقدام کنید تا با خیالی راحت به سمت مقصد سفر خود را حرکت کنید و از مسیر لذت ببرید.  شما می‌توانید با مشاهده تصاویر اقامتگاه‌های مختلف در بهشهر اقامتگاه مناسب خود را در سایت هومسا انتخاب کنید.

مسیر دسترسی به جنگل پاسند: برای رفتن به جنگل پاسند باید سفر خود را به سمت شرق مازندران آغاز کنید تا در نزدیکی شهر بهشهر به روستای زیبای پاسند برسید؛ رودخانه خروشانی از نزدیکی این روستا می‌گذرد و بعد از رودخانه به جنگلی مه‌آلود خواهید رسید که فضای بسیار رویایی را به وجود می‌آورد؛ این جنگل، جنگل پاسند است.

ییلاق دشت النزه بکرترین منطقه گیلان

دشت النزه

یکی از مناطق مناسب  آفرود و جنگل‌نوردی همین دشت النزه است. این دشت به‌قدری زیباست که روح میهمانان خود را برای ساعاتی از روزمرگی‌ها جدا خواهد کرد. این دشت زیبا ضمن داشتن جاذبه‌های طبیعی بکر دارای قدمت زیادی است؛ قدمت این منطقه از درختان تنومند دویست ساله که در آن ریشه دوانده‌ مشخص است.

در کنار گفتن از طبیعت بکر و زیبای این منطقه اگر بخواهیم به شناسنامه معنوی این منطقه نیز اشاره کنیم باید بگوییم که از دیرباز بقعه تاریخی امامزاده ابراهیم النزه نیز در این ییلاق بسیار مورد توجه بوده و مردم این منطقه احترام خاصی برای این مکان زیارتی قائل هستند؛ مردم با گره‌های سبز و رنگارنگ حاجات خود را در این بقعه گره می‌زنند!.

اجاره ویلا گیلان

سبک معماری خود روستای النزه نیز بسیار جالب است. سقف‌های رنگارنگ شیروانی، بافت خانه‌های ییلاقی و بوی عطر چوب نم‌خورده که همیشه در کوچه‌پس‌کوچه‌های روستا پیچیده است تصویری رویایی برای گردشگران خلق می‌کند.

 صدای چوپانانی که چهارپایان خود را به دشت‌های النزه می‌برند و گله‌های اسب وحشی که آزاد و رها در کوه‌های النزه می‌تازند؛ صحنه‌های رویایی و آرامبش‌بخشی را برای گردشگران خلق می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم اگر به تور آفرود در دشت النزه رفتید برای یک شب هم که شده برای روستاگردی اجاره کلبه در شاندرمن را تجربه کنید و در سکوت و آرامش دشت استراحت کرده و صبح با صدای طبیعت از خواب بیدار شوید.

بیشتر بخوانید: شهرهای شمال ایران

مسیر دسترسی به دشت دشت النزه: برای رفتن به این منطقه و تماشای دشت النزه باید به سمت ماسال حرکت کنید تا به شاندرمن برسید. سپس از میدان شهدای شاندرمن وارد جاده شاندرمن _ النزه شوید.

اولسبلنگاه ییلاقی بکر در ماسال گیلان

ماسال

وقتی اسم ییلاق اولسبلنگاه به گوش می‌رسد؛ شنونده‌ احساس می‌‌کند نام یک منطقه‌ در خارج از کشور گفته شده اما این طور نیست، نام این ییلاق به زبان تالشی؛ «محل رویش درخت ممرز» است. اولسبلنگاه ییلاقی، بهشتی بسیار مرتفع است که تقریبا در 1489 متری از سطح دریا قرار گرفته است. این ارتفاع و زیبایی بکر آن باعث شده که بسیاری از آفرودبازان این ییلاق را برای مقصد افرود خود انتخاب کنند.  اگر قصد اقامت در اولسبلنگاه را دارید قبل از حرکت به سمت گیلان می‌توانید اجاره آنلاین ویلای خود را انجام دهید تا از میزبانی مردمان این ییلاق که به مهمان‌نوازی شهرت دارند، لذت ببرید. برای اجاره ویلا و سوئیت در اوسبلنگاه نیز تیم هومسا در کنار شما خواهد بود و اقامتگاه‌های مناسب را به شما معرفی خواهد کرد.

مسیر دسترسی به ییلاق اولسبلنگاه: برای دسترسی به ییلاق اولسبلنگاه باید در استان گیلان به سمت ماسال بروید و در 25 کیلومتری این منطقه و در ارتفاعات تالش، با ماشین‌های مناسب آفرود خود مسیر را ادامه دهید تا به روستای ییلاقی و بسیار زیبای اولسبلنگاه برسید.

تالاب کیاکلایه غنی‌ترین تالاب گیلان

کیاکلایه

اگر قصد سفر یک سفر هیجان‌انگیز همراه با آفرود به گیلان را دارید از تالاب غنی کیاکلایه دیدن کنید. تالاب کیاکلایه در نزدیکی شهر لنگرود قرار دارد و یکی از بهترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه محسوب می‌شود که پتانسیل‌‌های اكوتوریستی بسیاری دارد. لنگرود جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد و برای بازدید از این جاذبه‌ها شاید نیاز باشد شب را در این شهر زیبا اقامات کنید. البته در این قسمت از سفر خود تناها نیستید و هومسا در کنار شما خواهد بود. برای اقامت در لنگرود و دیدن جاذبه‌های گردشگری آن فقط کافیست  اجاره سوئیت و ویلا را از هومسا بخواهید، تا تیم ما بهرتین اقامتگاه‌ها را به شما معرفی کن. پس از اجاره اقامتگاه مورد نظر حالا وقت آن است که برای دیدن جاهای دیدنی گیلان راهی شمال کشور شوید.

مسیر دسترسی به تالاب کیاکلایه: تالاب کیاکلایه در شهرستان لنگرود است از یک سو به شهر لنگرود , رامسر و رشت متصل است؛ برای رفتن به تالاب کیاکلایه لنگرودمی‌توانید از طریق جاده رشت-لاهیجان به سمت رودسر حرکت کنید.

مازیچال

مازیچال

مازیچال منطقه‌ای وسیع و مرتفع است که ۲۶۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است. در چنین ارتفاعی گویی آسمان نزدیک‌تر است و در شب‌های صاف و بدون ابر، ستارگانش به زیبایی می‌درخشند. در شهرهایی مانند تهران شاید به ندرت تعداد ستارگان به تعداد انگشتان دست برسد. اما اینجا در مازیچال درست مانند آسمان کویر، هزاران هزار ستاره، آسمان شب را آذین می‌بندند.

خوشبختانه مازیچال آنقدر خوش اقبال بوده که هنوز به سکونتگاه دائمی تبدیل نشده و فقط تعداد محدودی خانواده از آن به عنوان ییلاق استفاده می‌کنند. در واقع روستای مازیچال لفظی اشتباه است که در بعضی از منابع به کار برده می‌شود. همین موضوع آن را بکر و دست نخوره باقی گذاشته است. مازیچال معمولا خلوت است و سکوت، تنها صدایی است که می‌شنوید؛ برهمین اساس گردشگران و جنگل‌نوردان میتوانند این منطقه را برای مقصد افرود خود در نظر داشته باشند.

مسیر دسترسی به مازیچال: برای رفتن به مازیچال باید از طریق جاده چالوس، خودتان را به کلاردشت برسانید؛ در کلاردشت سراغ روستای طویدره را از اهالی بگیرید. در انتهای این روستا، جاده پرپیچ‌و‌خم و ناهموار ییلاق مازیچال، راهنمای شما تا آخر مسیر ۱۴ کیلومتری خواهد بود.

ییلاق سوباتان

سوباتان

در ارتفاع ۱۹۰۰ الی ۲۵۰۰ متری از سطح دریا در شهر تالش خطه‌ای از بهشت به روی زمین آمده است. سوباتان، ییلاقی پوشیده از چمنزار و گلزار و دشت‌های شقایق که چشمه‌های گوارای بسیاری دارد. اینجا خبری از دکل برق و آنتن‌های موبایل و آلودگی صوتی نیست و کلبه‌های قدیمی با پنجره‌های چوبی‌ منظره بی‌نظیری به روستا داده‌اند. اگر قرار است برای سفر افرودی خود تکه‌ای از بهشت را انتخاب کنید پیشنهاد ما به شما سوباتان است.

مسیر دسترسی به سوباتان: برای رفتن به ییلاق سوباتان باید مسیر تالش  به سمت منطقه آق اولر را در پیش بگیرید و از این منطقه یک جاده 12 کیلومتری خاکی را به سمت سوباتان ادامه دهید. خاکی بودن این جاده موجب شده این منطقه صرفا مقصد آفرودبازان باشد.

ییلاق اوپرت

ییلاق اوپرت

ییلاق اوپرت در منطقه‌ای مرتفع قرار گرفته است و به همین دلیل می‌تواند ابرهایی که از سمت استان مازندران می‌آید را به دام بیندازد. موضوعی که باعث شده بخش شمالی اوپرت سرسبز و پوشیده از گیاهان تازه باشد و بخش جنوبی آن حالتی بیابانی و خشک داشته باشد.

البته بیشتر گردشگران در این سفر به سراغ روستای اوپرت نمی‌روند و این  است که گردشگران را به سوی خود می‌کشاند. اینجا جایی است که آفرودسواران می‌توانند از بالای آن به معنی واقعی کلمه اقیانوس ابر را تماشا کنند و از چشم‌اندازهای منحصربه‌فرد آن لذت ببرند. اینجا در کنار گستره وسیعی از ابرها، چشم‌اندازی از خانه‌هایی با شیروانی‌های رنگی، چرای گوسفندان و دشت‌های وسیع در برابر شما قرار می‌دهد. پس اگر به‌دنبال مقصدی مناسب برای جنگل‌نوردی و افرود هستید، ییلاق اوپرت را از دست ندهید.

مسیر دسترسی به ییلاق اوپرت: افرادی که از سمت تهران به اوپرت می‌روند، می‌توانند از مسیر فیروزکوه خود را به اوپرت برسانند. در جاده فیروزکوه به سراغ روستای چاشم بروید و از آنجا راه را به سمت اوپرت در پیش بگیرید. در مسیر رسیدن به اوپرت گردنه گدوک، راه آهن شمال، پل ورسک و غار اسپهبد خورشید در مسیر شما قرار می‌گیرند. فراموش نکنید که برای طی‌کردن این مسیر حتما از کاشین‌های مناسب آفرود استفاده کنید.

کلام آخر

شاید مهم‌ترین مزیت سفر گردشگران آفرودسوار مقصدی بکر برای سفر است؛ آفرودسواران معمولا مناطق بکر و مسیر‌های پرپیچ و خم را برای سفر خود انتخاب می‌کنند که هم از تفریح مهیج آفرود لذت ببرند و هم از مناطق شلوغ پرگردشگر در امان بمانند. ما در این مقاله تلاش داشتیم بهترین مناطق جنگلی را برای جنگل‌نوردی و آفرود به شما معرفی کنیم. اگرچه مناطق جنگلی بسیاری همچون ییلاقات ماسال می‌توانند مقصدی خاطره‌انگیز برای افرود یا یک سفر یک روزه به شمال باشد. اگرچه ما در این مقاله سعی کردیم قسمتی از این مقاصد را به شما معرفی کنیم تا خواندن آن  از حوصله شما همراهان هومسا خارج نشود. اگر شماهم از سفرهای افرودی خاطره یا تجربه‌ای دارید با ما و با همراهان هومسا در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

‫2 دیدگاه ها

  1. جنگل پاسند فضای مه آلودی داره معمولا و شب کمی فضای وهم اوری میشه برای بازدید این جاذبه ترسناک اطراف تهران دیدم اینه که دسته جمعی حتما سفر کنید به اینجا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا