غذاهای محلی

طعم خوش غذاهای شمالی؛ از مالابیج تا میرزاقاسمی

شمال ایران علاوه بر داشتن مناطق زیبا برای گردشگری، غذاهای بسیار خوشمزه‌ای هم دارد که با چاشنی‌های مخصوص شمال همراه می‌شوند و طعمی دل‌پذیر دارند. غذا در حوزه گردشگری مولفه‌ای مهم محسوب می‌شود و همین اهمیت موجب شده رشته‌ای با عنوان گردشگری غذا مورد توجه قرار گیرد. بر همین اساس شمال ایران با وجود مناطق گردشگری زیبایی که دارد، در حوزه گردشگری غذا هم بسیار فعال است؛ از مالابیج تا میرزاقاسمی و اناربیج و مرغ ترش هرکدام به یک جاذبه دوست‌داشتنی برای مسافران شهرای شمالی ایران تبدیل شده است. در این مقاله سعی داریم برخی از این خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی را به شما معرفی کنیم تا هنگام سفر به شهرهای شمالی، این غذاها را امتحان کنید.

مالابیج

غذاهای شمالی

مالابیج یا مالاویج یا مالاتا یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای دریایی شمال است. این غذا هم در گیلان و هم در مازندران طبخ می‌شود و طرفداران زیادی دارد. برای درست کردن این غذا از ماهی سفید، رب انار و گردو و سبزی‌های شمالی استفاده می‌شود. اگر طرفدار غذاهای دریایی هستید، حتما این غذا را امتحان کنید. ماهی‌ها روی آتش یا ذغال کباب می‌شوند و داخل آن با مخلوطی از سبزی‌های معطر شمالی و گردو و رب انار پر می‌شود.

میرزا قاسمی

غذاهای شمالی

یکی از غذاهای معروف گیلانی میرزا قاسمی است که امروزه در بیشتر رستوران‌ها و در شهرهای زیادی سرو می‌شود. این غذا در گیلان هم با برنج و هم با نان سرو می‌شود و مواد اصلی آن بادمجان کبابی، سیر و گوجه‌فرنگی است که با چاشنی‌هایی مانند نعناع خشک و رب انار یا آب انار طبخ می‌شود.

اناربیج

غذاهای شمالی

اناربیج یا به شکل کامل‌تر انارآویج یکی از غذاهای خوشمزه شمالی است. این غذا به‌دلیل طعم خاص و نوع طبخی که دارد، موردعلاقه بسیاری از گردشگران است. این غذا شباهت زیادی به فسنجان دارد با این تفاوت که در طبخ آن از سبزیجات مخصوص و آب انار هم استفاده می‌شود. ماده اصلی این غذا گردوی چرخ شده است و سبزی مورد استفاده در طبخ این غذا، سبزیجات معطر هستند.

ترشی تره

غذاهای شمالی

چاشنی اصلی غذای ترشی تره، سیر و آب نارنج تازه است که طعم آن را لذت‌بخش و مایل به ترش می‌کند. یکی از سبزی‌هایی که در تهیه این غذا استفاده می‌شود، چوچاق نام دارد که یک سبزی محلی در استان گیلان است. اگر به گیلان سفر کردید، حتما این غذا را امتحان کنید چون مطمئنا آن را دوست خواهید داشت.

اجاره ویلا گیلان

باقلا قاتوق

غذاهای شمالی

یکی دیگر از غذاهای معروف شمالی که امروزه در بیشتر رستوران‌ها یافت می‌شود، باقلا قاتوق است. مواد تشکیل دهنده این غذا، باقلا و سبزی‌های تازه هستند. این غذا به مراتب ساده‌تر از طبخ سایر غذاهای شمالی ست و طعم بسیار خوبی هم دارد. مانند میرزا قاسمی، می‌توانید این غذا را هم با برنج و با هم با نان سرو کنید. معمولا در کنار این غذا نیمرو هم سرو می‌کنند.

کال کباب

غذاهای شمالی

زمانی که نام کباب به گوش‌مان می‌رسد، یک غذای گوشتی را متصور می‌شویم اما کال کباب یک غذای گیاهی ست که منظور از کباب در آن، بادمجان کبابی است. کال کباب یکی از بهترین غذاهای شمالی است که امتحان کردن آن هنگام سفر خالی از لطف نیست. چاشنی مورد استفاده برای این غذا سبزی چوچاق است و برای تغییر رنگ آن، کمی آب انار به آن اضافه می‌کنند. این غذا در ظرف‌های مخصوص شمال به نام گمج (نوعی ظرف سفالی که برای طبخ غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد) طبخ می‌شود.

کباب ترش

کباب ترش

کباب ترش در اصل همان کباب چنجه است اما برای تغییر طعم آن، کمی ادویه و رب انار اضافه می‌کنند. در تهیه این غذا از گوشت راسته گوساله یا گوسفند استفاده می‌کنند و باید توجه کنیم که  این غذا عطر و طعم منحصربه‌فرد خود را مدیون رب انار، چوچاق و گردویی است که به عنوان چاشنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چوچاق را در بازارهای محلی گیلان به‌راحتی می‌توانید پیدا کنید.

سیرواویج

غذاهای شمالی

سیرابیج یا سیرواویج یکی دیگر از غذاهای خوشمزه شمالی است که به همراه برنج و ماهی شور سرو می‌شود. این غذا به‌دلیل مواد اولیه ای که دارد، بیشتر در فصل پاییز و زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ سیر چاشنی اصلی این غذاست که حتما قبل از مصرف باید شسته شوند. این غذا نه ترش است و نه شیرین ولی بسیار خوش‌طعم و خوش‌عطر است.

مرغ ترش

غذاهای شمالی

مرغ ترش یکی از محبوب‌ترین غذاهای شمالی است که امروزه در سراسر ایران طبخ می شود و به مرغ ترش شمالی معروف است. چاشنی این غذا رب انار است و طعم ترش و ملس این غذا، مدیون همین چاشنی است. این غذا ترکیبی از مرغ، گردو، پیاز، سبزیجات معطر و رب انار است. به‌دلیل وجود سبزی، مرغ ترش طعم متفاوتی به خودش می‌گیرد و اگر این سبزیجات را از شمال تهیه کنید، خیلی بهتر است و در میان شمالی‌ها به سبزی مرغ ترش معروف است.

آغوز مسما

غذاهای شمالی

یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای شمال ، خورش آغوز مسما است. این غذا در استان مازندران معروف است و پیشنهاد ما این است که این خورش را حتما در شهرهای شمالی امتحان کنید. این خورش ترکیبی از گوشت اردک، پیاز و رب انار و گردو است و یک غذای کاملا مغذی، مقوی و سرشار از انرژی است. این غذا را که معمولا همراه برنج و ترشی‌های محلی سرو می‌کنند، می‌توان فسنجان گوشت اردک دانست.

اقامت در شمال با هومسا

شهرهای شمالی ایران از مازندران زیبا تا گیلان و گلستان همیشه سرسبز هرکدام جاذبه‌های گردشگری زیبایی دارند و هرساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی هستند؛ قطعا یکی از کارهایی که باید قبل از سفر انجام داد انتخاب اقامتگاه مناسب است. البته در این مسیر اجاره ویلا و سوئیت تنها نیستید و تیم هومسا در کنار شما خواهد بود. اگر قصد سفر به شمال را دارید، اجاره ویلا و سوئیت در رامسر و یا اجاره ویلا در رشت می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت هومسا نام شهرهای شمالی را جست‌وجو کنید و پس از انتخاب شهر مقصد اقامتگاه مناسب خود را انتخاب کنید.

کلام آخر

اگر حتی یک‌بار به شمال سفر کرده باشید و طعم خوش غذاهای شمالی را چشیده باشید؛ دل‌باخته عطر و بوی خوش آن‌ها خواهید شد. فقط کافیست بوی خوش بادمجان کبابی میرزاقاسمی تا عطر دل‌نواز سبزیجات مرغ ترش مشامتان را نوازش کرده باشد، آنگاه است که شمال و غذاهایش سرلیست مقاصد سفر شما خواهد شد. اگر شماهم به شهرهای شمالی سفر کرده‌اید و از غذاهای آن لذت بردید در قسمت نظرات با ما و با همراهان هومسا به اشتراک بگذارید.

یک دیدگاه

  1. آخ که آب دهنم راه افتاد ! به به ! ممنون از همه کسانی که این مطالب رو گردآوری کردند !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا